AddThis SmartLayers

Regional press leaders defend Telegraph’s Allardyce sting

Senior regional press figures have defended the Daily Telegraph’s investigation which led to England football manager Sam Allardyce leaving his position.

The Telegraph revealed on Tuesday how Allardyce allegedly offered advice to undercover journalists on how to “get around” player transfer rules at a meeting set up after he took the job with the national team.

Former Northern Echo editor Peter Barron described Allardyce’s departure as “another illustration of the importance of investigative journalism” on social media, but received responses from readers criticising the journalists involved.

However, in a piece for the Echo, Peter defended the investigation.

Sam Allardyce, who has left his role as England manager

Sam Allardyce, who has left his role as England manager

He wrote: “It’s remarkable, isn’t it, that the press can be blamed for exposing someone on £3m a year, in a position of huge power and responsibility, who was offering advice on how to bend the rules of his employer, and seeking £400,000 in the process. Imagine if you’d done that to your employer.

“So why was it right for the Daily Telegraph to use undercover reporters in a sting on Big Sham, sorry Big Sam? The test in the newspaper code of practice is whether the Daily Telegraph had a justifiable public interest reason for launching the covert investigation.

“Had it been a ‘fishing expedition’, with a newspaper hoping to catch him out without any foundation for assigning undercover reporters, it would have been wrong.

“But, according to the Telegraph, it was part of a 10-month investigation into dodgy dealing in football, which began after the newspaper received information about wrongdoing by specific managers and agents.”

Peter went on to state there had been a “clear public interest” in exposing Allardyce as someone prepared to undermine his employer the Football Association for personal gain.

He added: “On the face of it, this falls within the industry guidelines laid down after the Leveson Inquiry by Ipso. Fishing expeditions, such as the abhorrent and illegal use of phone hacking by journalists at the News of the World, are very wrong.

“Investigations, based on solid information and in the public interest, must always be right if we are to shine a light on unscrupulous behaviour by those in power.”

Other figures within the industry also criticised television presenter Jake Humprhey, who said on Twitter that Allardyce had been “undone by a trio of greed, naivety and our poisonous press”, a comment he later retracted.

Keith Harrison, editor of Wolverhampton-based daily the Express & Star, responded: “‘Poisonous press’? I despair at times, I truly do. Outstanding investigative journalism.”

Former Croydon Advertiser chief reporter Gareth Davies added: “Wind it in Jake. What’s poisonous about exposing greed and corruption?”

Matt Walsh, senior lecturer in journalism and media studies at the University of Northampton, has also defended the Telegraph.

In a blog, he wrote: “Football has long had a troubled history with men who buy their way to success with brown envelopes stuffed with cash.

“The investigation and exposure of corrupt business practices should be a primary duty of a watchdog press and those paid handsomely by the game should be thankful that the disinfecting light of publicity is being shone on some of its shadier practices.”


You can follow all replies to this entry through the comments feed.
  • September 29, 2016 at 12:41 pm

    What’s Jake’s take on the MPs expenses scandal? I’m guessing gutter press poisoning democracy.
    Does anybody else think he’s in the wrong job?

    Report this comment

    Like this comment(0)
  • September 29, 2016 at 4:04 pm

    These people always take umbrage when they’re found out, it’s because they’re not used to be told they can’t have what they want – so it makes it even sweeter.

    Didn’t people around David Lawes make out his expenses chicanery was only used against him because he was gay or something?

    I’m no fan of our national press as a rule, but they do some really good stuff from time to time and this is an example of some of it. I think if someone offered to pay me 60 grand a week and the main condition of said payment was trying to at least maintain a veneer of respectability, I think I could commit to that – at least longer than 60 days.

    Report this comment

    Like this comment(4)